Larps for Climate
Larps for Climate var et samarbeidsprosjekt med laivmakere fra Polen, Hellas og Estland om å utvikle pedagogiske laiver om klimakrisen. Prosjektet var delfinansiert av EU gjennom Erasmus+ programmet. Alibiers bidrag var en laiv om klimasorg – A Ceremony for Hope. De andre laivene handlet om andre ulike aspekter ved klimakrisen. Alle laivene ble satt opp for interesserte i bl.a. Oslo, Skien og Trondheim, og gjort tilgjengelig for aktører innen undervisning, frivillig arbeid og rollespill generelt.
Alle laivene som ble utviklet har manuskripter som er gratis tilgjengelige fra denne siden: https://nausika.eu/
Drømmeveverne – Lofoten internasjonale kunstfestival
Drømmeveverne er et rollespill designet for at deltakerne skal se, føle og mene noe om kunst. Deltakerne spiller drømmevevere som bruker kunst som inspirasjon til å lage drømmer. Menneskene har glemt hvordan de drømmer sammen, derfor trenger de drømmevevernes hjelp til å lage nye drømmer. Deltakerne brukte utstillingen som inspirasjon for lage ønskedrømmer, tulledrømmer eller mareritt som de hang opp i drømmeveven. Drømmeveverne ble brukt som en del av formidlingsprogrammet for Lofoten internasjonale kunstfestival (LIAF) i 2019. I løpet av 3 uker var ca. 750 5-7. klassinger fra Lofoten med på Drømmeveverne.
Utposten – Human-Etisk Forbund Trondheim
Utposten er et rollespill satt ti år frem i tid. En virusepidemi med påfølgende atomkrig har utslettet de fleste menneskene og noen få overlevende forsøker å etablere et nytt samfunn i et gammelt skolebygg. I en verden hvor sosiale konvensjoner har brutt sammen må deltakerne ta stilling til helt umulige etiske dilemma om liv, død og hva slags verdier samfunnet skal bygges på. Utposten ble satt opp første gang vinteren 2018 for Human-Etisk Forbunds konfirmanter i Trondheim.
Under okkupasjon – Anno Glomdalsmuseet
“Under okkupasjon” er en laiv om andre verdenskrig og represalier. Deltakerne spiller mennesker som kunne levd i en norsk bygd under okkupasjonen – både sivilbefolkning og tyske soldater. Deltakerne har på seg ulike briller, er de motstandfolk, nøytrale eller i okkupasjonsmaktens tjeneste? Uansett rolle får deltakerne innblikk i hverdagen i en bygd i Norge under krigen. På overflaten går hverdagslivet sin gang, men når mørket senker seg samler hemmelige motstandsgrupper seg rundt radioen, soldater patruljerer og ingen vet hvem som er kollaboratører.
Laiven reiser problemstillinger omkring lojalitet, tillit og særlig om tematikken rundt represalier: Er det riktig å yte motstand selv om uskyldige kan bli straffet? Laiven har som formål å formidle kunnskap om okkupasjonen og andre verdenskrig, men også å fremme refleksjon rundt menneskerettigheter og etikk i krig i vår samtid. “Under okkupasjon” ble satt opp første gang på Glomdalsmuseet i Elverum for ungdomsskoleelever i mai 2017.
Interaction | Unfinished
Interaction | Unfinished er et dagsseminar om interaksjon i kunst, laiv og underholdning. På dagtid forteller skapere av interaktive verker korte historier om sitt arbeid. På kveldstid får man mulighet til å ”prøvesmake” noen interaktive verker. Interaction | Unfinished ble satt opp for første gang i Oslo i februar 2017 med støtte fra Kulturrådet og Fritt Ord som en del av Laivdagene.
Kunsthjernen – Henie Onstad Kunstsenter
Kunsthjernen er et rollespill som har som mål å engasjere barn i å snakke om kunst. Kunsthjernen er museet sin hjerne, og her registreres all kunst og hvilke følelser som finnes i den. Selve hjernen er et fysisk rom som barne kan utforske, og hvor det møter følelser som sint, glad og trist. Etter å ha møtt følelsene blir barna “kunstagenter” som sendes ut på oppdrag for å finne ut hvilke følelser som finnes i kunsten som er utstilt. Ute i utstillingen møter de rollespillere som spiller kunstnere. Disse engasjerer barna til en samtale om følelser i kunsten.
Kunsthjernen ble første gang satt opp på Henie Onstad Kunstsenter 15. november 2015 og ble anmeldt i Periskop – tidsskrift om kunst for barn og unge.
Utvikling av læremateriell for Humanistisk konfirmasjon – Human-Etisk Forbund
Mange av lokallagene i Human-Etisk Forbund (HEF) bruker rollespill som et ledd i undervisningen. De mest utbredte rollespillene er Refugee (i regi av Refugee Norge) og På Flukt (i regi av Røde Kors Ungdom). Alibier har utviklet en manual for hvordan man kan gjennomføre forarbeid og etterarbeid i forbindelse med rollespill som gjør det lettere å bruke rollespillet som et utgangspunkt for diskusjoner om kritisk tenkning og etikk.
Dødsriket – Biblo Tøyen, Deichmanske bibliotek
Dødsriket ble utviklet til Biblos haloweenuker, Bibloween i 2017. Gjennom dødsriket fikk barna og ungdommene som bruker bibloteket være med på en reise i tre stadier: først skulle de legge bak seg livet på jorden, så fikk de utforske dødsriket, før de til slutt ble gjenfødt. Dødsriket er en non-verbal laiv hvor vi bruker lys, lyd, enkle rekvisitter og ritualer for å lage et stemningsfult og mystisk rom for utforskning og ettertanke.
En verden av plast – NTNU Vitenskapsmuseet
En verden av plast er et undervisningsopplegg som skal lære elever på ungdomstrinnet om mikroplast og marin forsøpling (2 – 2,5 timer). Opplegget bruker rollespill, undervisning og diskusjon for å fremme kunnskap om temaet og refleksjon over egen påvirkning på marin forsøpling. Rollespillet illustrerer prosesser i samfunnet som er med på å opprettholde forsøplingsproblematikken ved at elevene spiller fabrikkarbeidere, oppryddere, forbrukere og bankansatte. En verden av plast er utarbeidet i samarbeid med NTNU Vitenskapsmuseet.
Fuglereisen – NTNU Vitenskapsmuseet
Fuglereisen (cirka 1,5 time) er et undervisningsopplegg for barn i 1.-4. klasse, der de skal lære om marin forsøpling og mikroplast, og hvordan dette påvirker fuglelivet langs Norgeskysten. Rollespillet lar elevene spille ut livene til sjøfugl, og gjennom undervisning og diskusjon både før og etter bevisstgjøres barna på hva som kan gjøres for å forhindre forsøpling, ved hjelp av kildesortering, strandryddedager og mindre plastforbruk. Fuglereisen er utarbeidet i samarbeid med NTNU Vitenskapsmuseet.
Trelast og kronen – forskningsprosjektet “Historiske toll- og skipsanløpslister”
“Trelast og kronen” er et rollespill for historiefaget i den videregående skole. Spillet skal oppfylle læringsmål innenfor historiefaget, og formidle resultatene fra forskningen. Elevene spiller samfunnsgrupper engasjert i den norske trelasthandelen gjennom 1700-tallet. Gjennom spillet får elevene erfaring med utviklingen av samfunnet og økonomien, og de opplever konsekvensene av egne og andres valg. “Trelast og kronen” er et samarbeid mellom Alibier AS og forskningsprosjektet “Historiske toll- og skipsanløpslister”, og er utviklet med støtte fra Forskningsrådet.
Les mer om forskningprosjektet på http://toll.lokalhistorie.no/
Drittjobb – Trøndelag folkemuseum
Drittjobb er et formidlingsopplegg som er utviklet av Trøndelag folkemuseum med bistand fra Alibier. Formålet er å ta opp yrker og status med elever i ungdomsskolen og videregående skole. Opplegget bruker rollespill og deltakende metode for å få elever til å reflektere rundt statusforskjeller på 1700-tallet, og deretter rundt ulike yrkers nytte og status i dag. Alibier har bistått både i utviklingen og gjennomføringen.
Lobbyrollespill – Bergen kommune, Oslo kommune, UngOrg m.fl.
Lobbyrollespill er et verktøy for å lære å drive med politisk påvirkningsarbeid. Opplegget kombinerer foredrag, samtale og rollespill for å lære opp deltakerne i hvordan de påvirke politiske prosesser. Rollespillet legger stor vekt på å gjenskape alle ledd i lobbyprosessen, både å sette seg inn i en sak, booke møter, av dokumenter og gjennomføre selve møtet. Spillet er primært utviklet for opplæring i lobbyvirksomhet på kommunalt plan, og kan tilpasses etter om man jobber i kommuner med formannskapsmodell eller parlamentarisme. Det kan også med mindre endringer brukes for opplæring i lobbyvirksomhet på andre nivå.
Underverden – Fortellerfestivalen 2016
Underverden var en interaktiv forestilling, utarbeidet for Fortellerfestivalen 2016, av Alibier AS i samarbeid med de profesjonelle fortellerne Lise Forfang Grimnes, Ylva Sjaastad, Torgrim Mellum Stene og Marianne Sundal. Gjennom å kombinere laiv og fortellerkunst ble publikum selv deltakere i en forestilling, invitert inn i en verden som falne helter, på jakt etter fortellinger og valg som la føringer for deres egen gjenfødelse tilbake i den virkelige verden. Forestillingen ønsket å skape koblinger mellom dagens populærkulturelle uttrykk, og gamle episke og mytologiske kilder, og historiene om helter, guder, troll og vetter.
Levende bilder – Lillehammer Museum
Under Familiedagen på Lillehammer museum arrangerte vi et formidlingsopplegg kalt «levende bilder». Barn som deltok ble tildelt rollene som kunstagenter, som rundt om i museet fant litt forkomne versjoner av personer som var portrettert på maleriene i museet. De led av hukommelsestap og måtte få hjelp av barna til å huske hvem de var og hvor de hørte hjemme. På denne måten lærte barna om historien til personene som var portrettert.
Detektiver på Deichman – Deichmanske bibliotek
Detektiver på Deichman er et rollespill som ble arrangert for barn på Deichmanske bibliotek. Barna fikk i oppdrag å hjelpe professor Bohk med å finne en skatt som var gjemt på biblioteket. Gjennom spillet ble barna bedre kjent med biblioteket og de fikk bli med inn i hemmelige rom og samlinger som vanligvis ikke er åpne for publikum. Detektiver på Deichman er utviklet av Alibier for Deichmanske bibliotek.
The Zeigarnik Effect (produksjon) – for Brody Condon / Momentum
Alibier var produsenter for Brody Condon i forbindelse med oppsetning av hans verk «The Zeigarnick effect» under Momentum – biennalen for samtidskunst i Moss. «The Zeigarnick effect» var en performance sterkt inspirert av laiv og rollespill som ble gjennomført under utstillingens to første dager. Under gjennomføringen ble det som skjedde overført live via videolink, og for resten av utstillingsperioden ble det vist et redigert opptak. Som produsenter hadde vi ansvar for dialog med spillerne før, under og etter produksjonen samt for hele den praktiske gjennomføringen.