Alibier

  • Metode
  • Tidligere prosjekter
  • Om oss
  • Kontakt oss
  • Artikler
    • In English

Kunsthjernen

Kunsthjernen er et rollespill som har som mål å engasjere barn i å snakke om kunst. Kunsthjernen er museet sin hjerne, og her registreres all kunst og hvilke følelser som finnes i den. Selve hjernen er et fysisk rom som barna kan utforske, og hvor det møter følelser som sint, glad og trist. Etter å ha møtt følelsene blir barna “kunstagenter” som sendes ut på oppdrag for å finne ut hvilke følelser som finnes i kunsten som er utstilt. Ute i utstillingen møter de rollespillere som spiller magiske kunstvesen. Disse engasjerer barna til en samtale om følelser i kunsten.

 

Utlysning: Rollespillsutvikler (engasjement)

Vil du jobbe med levende rollespill?

I Alibier AS jobber vi med deltakende metode, med særlig vekt på rollespill og andre kollaborative prosesser. Vi tilbyr utvikling og fasilitering av rollespill, og rådgivning om hvordan man blant annet kan benytte rollespill som verktøy for å fremme forståelse og utforske ulike handlingsalternativer. Eksempler på våre oppdragsgivere er Human-Etisk Forbund, NTNU Vitenskapsmuseet/Miljødirektoratet, Lillehammer Kunstmuseum og Galleri F15. Når vi ikke er ute hos kunder og gjennomfører rollespill der, holder vi til i hyggelige lokaler i Storgata 5, sentralt i Oslo.

For tiden har vi en heltidsansatt og to deltidsansatte i tillegg til aktive eiere som ofte tar del i arbeidet, og nå søker vi en ekstra rollespillutvikler i en 100% stilling, fra 1. mai til 1. november. Det er en viss fleksibilitet i stillingsprosenten, og i datoene for engasjementet. Det kan også være mulighet for forlengelse.

Vi søker en rollespillutvikler i 100% stilling fra 1. mai til 1. november knyttet til to prosjekter for noen av våre kunder. I denne stillingen vil vi i tillegg til rollespillkompetanse legge vekt på evne til å tilrettelegge for kreative prosesser. Det er en viss fleksibilitet i stillingsprosenten og datoene for engasjementet. Det kan være mulighet for forlengelse.

 

Dine kvalifikasjoner:

– God kjennskap til laiv og rollespill

– Evne til å fasilitere grupper i kreative prosesser

– Evne til å arbeide selvstendig

– God muntlig og skriftlig fremstillingsevne på engelsk og norsk (evt dansk eller svensk)

– Gode kommunikasjonsevner

– Pedagogisk anlagt

– Være glad i å jobbe med mennesker

– Kreativ – også under tidspress

– Stå-på-vilje, godt humør og fleksibilitet i møte med nye oppgaver

– Erfaring med laiv/rollespilldesign og/eller prosjektarbeid er en fordel, men ikke et krav

 

Mange av våre kunder er frivillige organisasjoner og museum. Kjennskap til slike virksomheter er en fordel.

 

Arbeidsoppgaver:

– Fasilitere utviklingsprosesser for stakeholders i et eksisterende pedagogisk rollespill

– Kreativt arbeid knyttet til utvikling av pedagogiske rollespill

– Dokumentasjon og skriftliggjøring av rollespill

– Gjennomføring av rollespill og andre workshops ute hos kunder

– Testing av rollespill

– Bidra til salg

 

I en liten organisasjon som Alibier forventer vi dessuten at alle ansatte deltar i forefallende arbeid og andre oppgaver som dukker opp i arbeidshverdagen.

 

Vi kan tilby:

– En jobb hvor du lærer mye om rollespill og prosjektarbeid

– Spennende arbeidsoppgaver

– Gode muligheter til å påvirke egen arbeidshverdag

– Hyggelig og kreativt arbeidsmiljø sentralt i Oslo

– Mulighet til å være med å skape noe som andre har utbytte av

– Unik mulighet til å arbeide profesjonelt med utvikling av laiv og rollespill

– Fleksible arbeidsforhold

 

Lønn 25000 kr per mnd (+feriepenger)

Skriftlig søknad og CV sendes alibier@alibier.no senest 12. april. Eventuelle spørsmål kan rettes til samme adresse.

 

alibierteam

Magnar, Ane, Karete og Martin er noen av de du kan få jobbe med i Alibier

 

Chamberlarps and the Audience Problem

  • Can 2016 be the year we make a breakthrough on the subject of how to deal with audience at chamberlarps?

By Martin Nielsen

When attending contemporary theatre performances the past year, I have been following closely what happens when the actors try to involve the audience in doing something. Even though the audience at these kind of performances should not be alien to some kind of interactivity, the bar seems to be extremely high for people to take part. One example I remember well is when Lisa Lie addressed the audience and invited them to «tap three times» in Blue Motel (Blackbox Theatre, Oslo, 2015). Not a single spectator responded until she had repeated the request three times, with increasing intensity – and frustration. At last, one spectator simply tapped the floor three times with their shoe, and the show could go on.

Blue motel at Trøndelag Teater. Press photo from Trøndelag Teater.

Blue motel at Trøndelag Teater. Press photo from Trøndelag Teater.

[Read more…]

Sharing your body with your character – the secret ways our body controls our minds

(An adaptation of the Keynote given by Ane Marie Anderson at Knudepunkt, Denmark, 2015)

 

When we play larps, we create fictional universes where we stimulate ourselves – psychologically and physically – and we try to make the experiences we have within these universes feel real. To do this, we take on characters, and we use our bodies to convey our characters to our fellow players and to ourselves.

 

Taking on a character in a larp is a very conscious act, and through the history of larp we have developed and borrowed many techniques that we can consciously use to try to make our fictional realities more real to ourselves. But when we make the conscious decision to enter a larp, we bring our bodies with us, and our bodies are adapted to life. Even though we try hard, most of our physical selves don’t change when we larp, and we always carry subconscious and physical aspects of our real selves with us.

[Read more…]

The Chamberlarp Revolution

The genre of chamberlarps, in the meaning of larps playable in 1-2 rooms, have changed dramaticly during the past five years. In this blogpost, based on my key note at the Knudepunkt conference, I will try go give an historical overview of what has changes, what this means and a few predictions for the future. I have included a few examples from before 2010, larps that I believe have been influential to late design. However, the main focus in this article is on what has happened the last five years.

[Read more…]

Rollespill om kulturmøter

Av Martin Nielsen

Denne uken besøkte vi Musikk og Ungdom. Dette er en organisasjon som blant annet arbeider med utveksling av ungdommer som arbeider med musikk med partnere i land i Afrika. Vi hadde blitt bedt om å lage et rollespill som kunne sette i gang diskusjoner om hvordan kulturforskjeller kan påvirke samarbeidsprosesser med tanke på arbeidet ungdommene skal gjøre når de kommer til Malawi eller Mosambique.

[Read more…]

Culture calibration in pre-larp workshops

By Martin Nielsen

With a few exceptions, all larps take place in a set culture. This can be either a fictional culture or a culture based on the real world. For the previous larps where I have been part of the organizer team, we have made an effort to define the culture together with the players through a pre-larp workshop. This includes facilitating that the players calibrate their understanding of the culture. Earlier this month, I facilitated a workshop on this subject based on the larps Tinget (2011), Till Death Do Us Part (2012) and Huntsville (2013) at the Swedish larp conference Prolog. This blogpost is based on that workshop.

[Read more…]

Workshops og kulturforståelse på laiv

Av Martin Nielsen

Laiver foregår med noen få unntak i en bestemt kultur. Kulturen kan være fiksjon eller basert på virkeligheten. For de siste laivene jeg har vært med å lage, har vi lagt stor vekt på å utvikle kulturen sammen med spillerne gjennom workshops før laiven. På den svenske konferansen Prolog holdt jeg i begynnelsen av måneden en workshop om dette, basert på teknikkene for oppbygging og kalibrering av kultur i pre-game workshops for Tinget (2011), Till Death do Us Part (2012) og Huntsville (2013).

[Read more…]

Introduksjon til pre-laiv workshops

Av Martin Nielsen

I helgen deltok jeg på den svenske laivkonferansen Prolog. Jeg brukte mye av tiden på «pre-larp workshops», det vil si prosesser som arrangørene av et rollespill/laiv fasiliterer for deltakerne før det starter. De siste årene har stadig flere arrangører erkjent at de færreste spillere er klare for å kastes rett inn i et rollespill med kun skriftlig materiale som forberedelse, og at en workshop kan betydelig øke utbyttet av rollespillet.

[Read more…]

Metode

Alibier AS er et firma som spesialiserer seg på rollespill, simulering og deltakende metode.

Vi tilbyr:

  • Rådgiving om hvordan man utnytter potensialet i rollespill og simuleringer
  • Utvikling av skreddersydde undervisningsopplegg
  • Fasilitering av rollespill og deltakende læringsprosesser

Rollespill har et stort potensiale som verktøy for å fremme forståelse, utforske handlingsalternativer og åpne dører til ny innsikt når det brukes riktig. Uansett om målet er læring eller å finne nye løsninger vil utbyttet avhenge av hvordan rollespillet brukes. Både med tanke på metodebruken i selve rollespillet, og den helhetlige prosessen rollespillet inngår i.

Vi har tro på at rollespill er et relevant verktøy for de fleste organisasjoner. Alibier AS ønsker å bidra til at flere skal kunne bruke rollespill, simulering og deltakende metode til å nå sine mål.

Next Page »

Copyright © 2023 · Agency Pro Theme on Genesis Framework · WordPress · Log in